Litt om ITfag-bloggen

HIST har et meget interessant fag som heter for Sosiale Medier, vi som er studenter for dette faget fikk muligheten å skrive litt om hvordan Itfag-bloggen fungerer.

Det første som slo meg var navnet på bloggen “Itfag”, smart valg! Den forklarer enkelt hva hele bloggen omhandler uten at lesere må fundere på hva egentlige innholdet er. Tagg som er benyttet er alle relevante innenfor fagområde IT, dessuten hjelper taggene masse for å optimalisere treff på søkemotorene slik at interessamte som søker f.eks. på Google kan finne frem til bloggen eller enkelt artiklene som er skrevet der.

Itfag-bloggen er skrevet av ulike faglærerne som underviser IT-fag på HIST, den tar opp ulike aktuelle teamaer i hovedsaklig innen for fagfeltet, men i hovedsakelig mot lesere som studenter og andre som driver med undervisninger.

Her finner man mye tips om studie, utdanning og massevis av annet informasjon, som eksempel temaer om Data og Teknologi eller annet nyhet innenfor institutet. For fjernstudenter som studerer på nett synes jeg dette stedet er topp, det at man kan få med seg litt om hverdagen til skolen selv om man ikke er tilstede fysisk synes jeg er veldig positivt.

Jeg tenker at denne bloggens hovedformål er å dele informasjon og kunnskap til alle interessante som kunne enten ha nytte av det i dag eller videre. Dessuten er den veldig formell, informativt og har mange gode artikler som gir god informasjon for ting man lurer relatert til institutet.

biWIEl8

Fakta, Innholdet i Itfag-bloggen

Hvert innlegg i bloggen er kategorisert innenfor ulike områder som er av relevanse, blant annet som nevnes er “Intervju”, “Campus, “Data og Teknologi” osv. Det ligger ca. 220 innlegg hittil dagens dato. De første innleggene er helt siden fra 2010!  Jeg vil nok si den har vært aktivt siden oppstarten, med jevnlige oppdateringer og påfyll. Gjennomsnitt 1 innlegg i måneden men opptil 4-6 innlegg enkelte måneder.

Bloggen er nok rettet mot leserne som enten er faglig interessert ovenfor undervisninger, ansatte eller studenter som går på skolen og som bruker dette faglig. Kommentarene i en blogg er viktig å ha da den gir enten innpill til å inspirere andre lesere og bloggeren, samt. tilbakemeldinger både positivt og negativt mot fremtidige forbedringer.

Eksempel på en god kommentar med innspill som jeg fant ligger i denne linken:

Gjør skjermen at du sover dårlig?

Kommentar

Jeg synes denne bloggen både litt personlig rettet mot lesere samtidig faglig, noe jeg synes det var fengende å lese om. Det som er mest interessant er forfattere er meget flinke til å inkludere lesere til å kommentere ved å stille en rekke spørsmål underveis og en annen viktig ting med profilering av denne bloggen er responsen. Forfattere svarer ofte på kommentarene og det kjenner jeg igjen at ikke alle aktører gjør. Innholdet er nokså variert men det er jo hele poenget!

Hvilke plattform bruker Itfag-bloggen?

Plattformen som brukes hos Itfag-bloggen er Wordpress.org lokalt, innstallert på HIST sine egne domener. Fordelen med dette er at man ikke er avhengige av domene til WordPress og alt lagring av informasjon foregår lokalt på tjeneren til HIST. Annen fordel er at da har man kontroll og man kan bestemme selve når man foretar eventuelle vedlikelhold på sine tjenere, samtidig sikrer man kvaliteten og fremtidig lagring. Så i tilfelle WordPress sin går dukken en dag vil HIST ikke miste noe av sine verdifulle data.

Sky-lagring hos andre er nyttig for de som driver med noe smått da det er gratis, men for større organisasjoner som HIST og andre bedrifter der informasjon kan bety store pengetap er lokalt lagring en stor fordel foran.

wordpress.org_logo

Rolle “Itfag-bloggen” sin bruk av sosiale medier

Personlig synes jeg at Itfag bloggen til HIST spiller en enorm stor rolle innenfor de fagområdene de har fokus på, både innen utdanning, undervisning og teknologi. Den er dessuten en god markedsføring mot andre interesse organisasjoner i samarbeid, selve bloggen er dessuten en god sted for inspirasjon for både nye og eksisterende studenter. Kanskje den gir nye studenter lysten til å bli student på HIST etter å ha lest noe av innleggene fra itfag-bloggen?

Som eksempelvis er jeg interessert i å ta et bonusemne innenfor programmering for dette semesteret, på HIST sin hjemmeside fant jeg blant annet Programmering Python. Den er ikke like kjent som Java og C+++ så spekulerer jeg da om jeg skal prøve meg på dette faget.

Tilfeldigvis på Itfag-bloggen fant jeg disse artiklene her som jeg synes var fine.

http://blogg.itfag.hist.no/?s=Python&submit=Go

Jeg fikk ihvertfall litt mer forståelse ovenfor dette faget som jeg skal ta etter å ha lest innlegget.

students

One thought on “Litt om ITfag-bloggen

Leave a Reply

