Hvorfor trenger virksomheter strategi for sosiale medier

hc-social-media-icons-istock-23515213

Dagens sosiale medier har vokst enormt de siste årene. Forbrukere av sosiale medier i dag har ofte dette som et hverdagslig kommunikasjonsmiddel med omverdenen, både i privatlivet og i arbeidslivet. Det flyter massevis av informasjon på nettet som overlapper hverandre, utfordringen for lesere er at de selv må plukke ut det de ønsker å engasjere seg om.

Det er derfor viktig at hvert enkelt virksomhet bør å ha egne strategier for sosiale medier slik at de kan oppnå målene sine. Tradisjonelle markedsførings metoder er ikke like populært lengre, at man roper enveis ut til kunden men verken lytter til eller svarer. Enten det er snakk om skryt, klager, innspill eller tilbakemeldinger både gode og negative er dette helt greit -så lenge man lytter til og svarer, men med manglende engasjement fra virksomheten blir dette fort upopulært.

Feedback

Rykter sprer seg raskt på godt og ondt.   

Hva bør en god strategi inneholde?

1. Ha klare Målsetninger – Formålet med sosiale medier kan være ulike avhengig av type bedrift, men vær konkret og tydelig som mulig slik kan en har klare retningslinjer å jobbe imot og realistiske mål. Man bør også definere en målgruppe slik at en kan tilrettelegge innholde etter målgruppen.

Eksempler:  Salg, popularitet, lojalitet, deling av kunnskap og informasjon og oppmerksomhet.

Dag1

Tweetene er tydelig her, å engasjere andre sosiale medier interessente med kunnskap og informasjon.

Dag3

2. Utarbeide en Innholdstrategi –  Hvordan man kartlegger innholdet er meget viktig for å fange leserens oppmerksomhet, skal innholdet være sosialt, inkluderende med underholdninger og aktiviteter som for eksempel konkurranser eller kun informerende? Mulighetene er mange! Men det kan være et godt utgangspunkt å sammenligne med andre aktører eller konkurrenter som driver med lignende virksomhet. Å ha en åpen tanke om dette lærer man ofte av.

En annen veldig viktig faktor er at publimkums interesser blir lyttet til, for å forstå hvilke innhold en skal ha med bør man først forstå motivet for publikummet.

Dag2

Interessant innlegg om Politiet og mediene, les mer her.

3. Husk Engasjement – Fokus på “likes” framfor engasjement er ikke noe smart. Rent innholdsmessig er ikke god nok uten engasjement fra virksomhetens sin side, en god kommunikasjonskanal bygger bruer, det er slik man knytter kontakter med hverandre. En kan godt skrive om ting som opptar deg men som er relevant og likevel inspirerer andre til å delta, fange opp interessente til å følge med. Jeg synes dette er et meget godt eksempel som er morsom, men også tankevekkende:

“Disney isn’t about movies, it’s about magic. Apple isn’t about technology, it’s about innovation. What are you about?”

Dag4-5Dag5

Flere som er enige i engasjement og relasjon mellom lesere og virksomheter.

4. Rammer for virksomheten – Her må vi huske å ha ulike rammebetingelser og retningslinjer innenfor bedriften på håndteringer av sosiale medier, hvordan ønsker vi ansatte til å oppfører seg i forhold til sosiale medier fremfor bedriften? Hva med situasjonshåndteringer, det er stadig vanlig med negative ytringer som man må være forberedt eller ha en strategi klar hvordan man håndterer slike situasjoner. Med en klar plan kan ansatte som har ansvaret kan oppklare saken på den beste og raskeste måte.

God responstid er god kundeservice, som gir god markedsføring.

Social Media

5. Valg av sosiale medier platformer – Å være tilgjengelige på alle typer kanaler som finnes der ute er helt unødvendige og tar ufattelige mye ressurser og kostnader. Bedriften må ta avgjørelser på hva som er mest populært og vanligst å være tilstede for de målgruppene som de ønsker å nå .

Eksempel om en driver med en lekebutikk rettet for barn og ungdom blir facebook og youtube gode kanaler for sosiale medier da man retter seg mot småbarnsfamilier, og ikke kanaler som LinkedIn hvor målgruppen er heller mot profesjonelle profileringssted for både større bedrifter og organisasjoner samt. arbeidssøkere.

socialMediaBlog

6. Måling, Analyser og ROI (Return on Investment) – Det er kjekt med å ha oversikt eller statistikk om eksisterende strategi har fungert, og om en har fått noe tilbake for investeringen. Man bør å vurdere metoder som er målbare, mange bruker Google analytics for å foreta slike målinger eller andre tredjeparts verktøyer slik at man kan måle trafikken på sosiale medier kanalene sine. Alle typer evaluering en foretar ved bruk av sosiale media hjelper bedriften til eventuelle forbedringer i fremtiden.

Engagement-to-Traffic

Advertisements

3 thoughts on “Hvorfor trenger virksomheter strategi for sosiale medier

  1. Fint innlegg! Syns du argumenterer veldig godt for at en strategi kan være lurt å ha på plass før man kaster seg ut i SoMe-verdenen! Må også si at jeg syns du har valgt et fint design på bloggen din 🙂

    Liked by 1 person

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s