Nettverksbygging på Twitter

Det er ikke vanlig at en kan lett gå seg vill på Twitter uten grunnleggende forkunnskaper i forkant. Alle kan enkelt sende tvitre meldinger til omverden om alt mulig, men uten en klar motiv eller en hensikt bak blir man som regel ikke hørt eller sett. Vi skal ta for oss hvordan nettverksbygging skjer på Twitter, hvorfor det er så nyttig å ha fisse kunnsakpene og hvilke nytteverdi har vi bruk for videre.

BLI KJENT 

Twitter er et genialt og smart sosialt nettverk for å nå ut med egne budskap, finne nye relasjoner som deler dine interesser og mye mer. Det å bli kjent og forstå hvordan twitter fungerer er et viktig utgangspunkt for at dine budskaper skal nå andre på nett, og som vil være med på å videre bygge ditt PLN (Personal Learning Network).

PROFILEN DIN – Skal du starte med nettverksbygging innenfor et eller flere bestemte områder må du først bli kjent med deg selv. Profilen din på twitter er avgjørende på hvordan du introdusere deg selv ovenfor andre på nett, under Bio deler man gjerne informasjon om hvilke interesser du har som reflekterer hvilke nettverk du ønsker å bygge på. En god profil gir kortfatlig informasjon om deg selv, slik at andre som deler felles dine interesser vil følge deg.

Profil-eksempel

Eksempel på en god profil

BRUK VERKTØY – Det finnes uttallige mange verktøyer og webgrensesnitt for sosiale medier som forenkler arbeidet ditt i hverdagen. Personlig anbefaler jeg Tweetdeck for de som ønsker bedre oversikt over ulike kanaler du følger med på Twitter. Hootsuite eller Buffer er genialt verktøy som forenkler arbeidet ditt betraktelig for de som er aktiv på sosiale medier og ønsker å være synlige under flere kanaler, den tilbyr muligheter til å lage egen tidsplan på jevnlige innlegg samt. statistikk og mye mer.

Twellow er et ideelt for nettverksbygging, et støtteverktøy som gir deg oversikt over andre brukere relevant innenfor ditt interesseområde, og oversikt over andre som nevner deg i sin tweets eller de som retvitre dine meldinger videre.

 

TWEETS OG FØLGERE

Etter å ha det grunnleggende på plass så er det bare å tvitre i vei! Bruk gjerne hashtags #Tema for å kategorisere meldingene dine. #SoMe tagget er et meget godt eksempel på et populært kategori i sosiale medier, her er det mange mennesker interessert i dette område som følger med på alle innkommende meldinger så ha dette i bakhodet når du tvitrer.

I twitter starter nettverksbyggingen når vi begynner å følge andre og ha andre som følger deg. Som regel følger man bestemte personer eller organisasjoner etter hva som opptar deg personlig i hverdagslivet etter dine egne interesser. Det kan også være for de som ønsker å lære mer om et nytt felt, Twitter er nettopp veldig populært for disse formålene, en læringskanal hvor ulike mennesker deler sine kunnskaper og erfaringer i håp at andre som er også interessert, følger med og deltar i diskusjonen.

De som er mest aktivt og tvitrer jevnlig om relevante temaer er oftest de som blir fulgt først, som regel på grunn av interessante informasjon og meninger de deler. Andre vi følger kan være nettopp fordi de deler eller eier et felles interesseområde med hverandre.

BRUK AV RETWEETS – Å være aktiv på Twitter er ikke nok, det at man tvitrer jevnlig med hensikt er en forutsetning på din aktivitet skal være interessant for at andre skal følge deg. Retweets er å skrive en tweet tilbake til noen. Det er et ekstremt viktig engasjement som viser at din aktivitet og at du viser din oppmerksomhet på andre sine tweets. Følg dem som opptar deg og vær med i samtalen. Det viser til andre at du følger med og da vil de som regel følge deg tilbake.

Double a bird, Double the word!

TWITTER LISTE – Det som er kjekt med disse listene er at enten kan man lage et egen liste selv som er nyttig for deg eller andre for å få med seg alle tweets fra bestemte personer eller organisasjoner. Det er ogås mulig å innhente andre gode lister som andre har laget i profilen sin, eksempel med folk som er opptatt av et relevant område for nettopp deg også.

Eksempel-Liste

Eksempel på Twitter lister

Twitter liste kan brukes til:

  • Oversikt – Samle alle relevante tweets innen ett område, dersom man følger med på flere områder samtidig.
  • Utvide din egen PLN – Ved å følge andre sine lister vil man få tilgang til samme informasjonskilder eller ressurser som også du kan lære av, det kan være informasjon de benytter i nettverksbyggingen eller i sin PLN (Personlig learning network).
  • Nettverk – Bli kjent med andre mennesker som deler samme liste som deg. Det finnes grupper som bruker twitter med felles interesser og mål, som eksempel for studenter er dette et meget kjekt måte å bli kjent med andre medstudenter på da den kan fungere som et alternativt kommunikasjosnkanal hvor man deler felles interesser.

HVORFOR NETTVERKSBYGGING

Dette skjer ikke etter dag en, nettverksbygging tar tid for andre og deg til å bli kjent med, akkturat som vi bygger relasjoner og tillitt noe som foregår over et lengre tidsperiode. Twitter er et flott sosialt møteplass mellom professjonelle og forbrukere. Ved å bygge et nettverk skapes det nye relasjoner, som igjen bygger på tillit noe som kan gi deg god omdømme og markedsføring for nettopp deg som person og til fremtidige karrieremuligheter.

For virksomheter er dette å være synlig og tilstedeværende mer viktig, det trenger ikke nødvendigvis være direkte salgsrettet. Men merkevarebygging, kommunikasjon, god omdømme og relasjonsbygging skaper i gjengjeld god langtidsinvestering for fremtiden da det betyr profesjonalitet, at virksomheten er til å stole på og det skaper tillitt.

Hva er viktig for deg som bruker twitter? Del gjerne dine erfaringer og kom med innspill.

Advertisements

One thought on “Nettverksbygging på Twitter

  1. Hei Kitti, veldig bra blogginnlegg du har skrevet her 🙂 Jeg likte spesielt det du nevnte om at bedrifter ikke nødvendigvis behøver å skrive på en slagsrettet måte i sosiale medier, jeg vil heller si tvert imot – de bør, som du skriver, heller satse på en langsiktig strategi med synlighet og godt omdømme. Så kommer gevinsten av seg selv med tiden.

    Liked by 1 person

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s