Relasjonsbygging med Facebook for virksomheter

Vi har tidligere sett på hvordan vi bygger et nettverk på Twitter, og hvorfor sosiale medier er nyttig og viktig for virksomheter. Nå skal vi ta en nærmere titt på hvordan virksomheter bruker Facebook til relasjonsbygging og hvorfor det kan være nyttig å markedsføre på denne måten.

Takket være av bidraget til internett, som har gitt oss muligheter til å stå ovenfor en mer åpen verden. Kundene kan nå snakke med virksomheter direkte på sosiale medier og motsatt for virksomheter som kan snakke tilbake til hvert enkelt i omverden.

FACEBOOK SOM KOMMUNIKASJONSKANAL

En klar startegi med mål og visjon er veien til suksess i sosiale medier, gjennom samtaler som engasjerer følgere og typer innhold er utgangspunkt for alle relasjonsbygging videre. Akkurat som på Twitter, representanten som benytter sosiale medier for virksomheten må kjenne dem selv godt og forstå kundens behov for å skape gode relasjoner. Eksempler kan forståelse av være hva kundene relaterer bedriften med i hverdagen sin og hvilke innhold som er viktige for dem å følge med på. Facebook er et mangfoldig sted hvor virksomheter kan ha mye ulike innhold til å engasjere følgere på, ta NetCom og Telenor som eksempler.

De deler nyttige innhold jevnlig for å oppdatere sine følgere med blant annet nyheter, ekslusive innhold og tips om hvordan brukere kan forbedre mobilhverdagen sin, noe som bidrar til kunnskapsheving og inspirasjoner. Det er konkurranser og diskusjoner fra test på mobiltelefoner og andre relevante teknologier som får andre til å delta og engasjerer seg. De har dessuten et kundesenter som opererer på facebook, tilgjengelig til å svare på spørsmål og andre henvendelser i forbindelse med tekniske problemer eller abonnement og håntering av tilbakemeldinger.

NetCom Apps på facebook NetCom på facebook Telenor Apps på facebook Telenor på Facebook

HVA ER VIKTIG I RELASJONSBYGGING

Det er fire ting som er viktig å ha i bakhodet når virksomheten opptrer offentlig på sosiale medier som Facebook. Alle disse punktene er gode bidragsytere, og merkevarebygging kommer normalt som selvfølge på kjøpet over lengre tid.

SYNLIGHET – Jevnlige oppdateringer og avhengig av hvilke typer innhold som er tilgjengelige om bedriften i det offentlige gir andre et intrykk og oppfatning på hva bedriften er og hvilke innhold som er nyttige for dem som leser innleggene.

TILSTEDEVÆRELSE – At bedriften er synlig er helt greit, men å vise at man er tilstedeværende for kundene er enda viktigere. Det er mennesker som sitter på nett og vi får ikke bygge noe relasjoner med mindre vi gjennomfører samtaler med andre. Det er her innholdet av innleggene som er viktig, snakker vi med kunden direkte?

ENGASJEMENT – Få andre til å være åpen med tilbakemeldinger, gi input og nye ideer er en kjempefin måte å forbedre virksomheten på. Det er kundene som bruker produktene i hverdagen sin og som kjenner deg best. Lytt til dem og svar direkte til dem, det viser at du har brukt tiden din til å gi dem oppmerksomhet og medfører til en mer verdifullt relasjonsbygging samtidig du har vist at du bryr deg! NetCom og Telenor bruker mye konkurranser og premieutdelinger til å engasjere følgere til å delta på undersøkelser, de har også forsøkt å få oppfordre flere til å delta i innleggene som er lagt ut. Noe som igjen vil genere økende trafikk på facebook siden deres. Eksempel tenk på din venn som har kommentert et innlegg hos Telenor sin Facebook og som igjen vises på den personlige siden din når du er på Facebook.

PROFESJONALITET – Virksomheter skal opptre som profesjonelt og ikke personlig med uformelle kommentarer eller innlegg. Det er viktig å tenke at det er bedriften du representere ovenfor og ikke deg selv, så ikke bland personlige ytringer med i besvarelsene. Det å opptre nøytralt og behandle alle likt, viser at virksomheten har gode retninger og forståelse på bruk av sosiale medier, noe som igjen slår positivt og bygger på tillitten hos brukere og merkevarebygging over tid.

HVORFOR DETTE ER NYTTIG 

Relasjonsbygging er meget nyttig siden vi reklamerer direkte til hvert enkelt som er følgere på Facebook. Vi skal her se på flere eksempler i ulike områder.

SALG – Nyhetsinnlegg og ekslusivt innhold skaper troverdighet på produktene og merkevaren for virksomheten, Når virksomheten er direkte tilstedeværende ovenfor alle kundene på nett, viser man her at kunder kan få hjelp når som helst i døgnet selv om de ikke er fysisk tilstede. Det forenkler hverdagen for de aller fleste da man slipper å reise til en butikk for å få kundeservice eller hjelp til å velge et produkt som passer.

KUNDESERVICE – Gjennom kundepleie direkte på facebook møter kundene et mer personalisert service, kundene vil oppleve mer åpenhet når man får en innsikt og bli bedre kjent med bedriftens indre funksjoner som skaper en bedre forståelse i mellom. Bedriften vil få direkte tilbakemeldinger, innspill og ideer som kan igjengjeld tilpasse til et enda bedre produkt i fremtiden for å tilpasse ulike målgrupper.

MARKEDSFØRING – På facebook er mange følgere en veldig viktig del for å markedsføre seg, det viser hvor mange interessente eller kunder som er opptatt av nettopp dette virksomhet. Noe som bidrar med på å øke troverdighet og tillit når kundene ønsker for eksempel å kjøpe et produkt. Det er dessuten langt billigere å kjøre kampanjer og markedsføre seg på nett enn med tradisjonelle metoder. Med økende forståelse av trender hos kundene kan bedriften dermed bygge kampanjer som er bedre rettet mot bestemte målgrupper. For å oppnå en bedre forståelse ovenfor hverandre skjer alt dette via samtaler. Sosiale medier er et kjempegodt sted for å drive markedsføring mellom mennesker, noe som er en langt mer effektivt investering enn om man investerer en kampanje rettet mot eneklt mennesker.

Jeg håper dette innlegget har vært nyttig for å forbedre forståelsen for relasjonsbygging på Facebook.

Har du andre gode råd? Del gjerne dine erfaringer.

Advertisements

One thought on “Relasjonsbygging med Facebook for virksomheter

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s