What you can acheive with Google Analytics

Har du hørt at om utsagnet, “Hvis du ikke kan måle, kan du heller ikke forbedre”? Dette er nok omtalt veldig mye om i forbindelse søkemotor optimalisering i SEO. I søkemotorene er man opptatt av å få flest mulig treff på søkeordene, jo flere treff og større er trafikken til nettstedet ditt.

For å finne den mest optimale løsningen for at relevante brukere kan søke opp nettopp deg, er man nødt til å bli kjent med hvilket verktøy som kan hjelpe deg for å nå målet. Nettopp det å skaffe seg en oversikt, innhente rapporter og tall over trafikkene på nettstedet. Dette vil hjelpe oss til å finne ut hvilke type søkerord som for eksempel er mest populære til SEO osv.

Google analytics er et helt utrolig verktøy som kan måle alle slags typer trafikk man ønsker, fordelen er at den er gratis først og fremst, men også at det er Google som står for dette produktet. Noe som er betryggende i henhold til kvalitet og innhold, på Google vil man finne massevis av gode instrukser og veiledning på hvordan man kan komme lett i gang.

Lenke til Google Analytics her: https://www.google.com/analytics/

 

3 Nyttige funksjoner i Google Analytics

1. Oversikt over trafikk

Under trafikk kan man innhente oversikt over hvor disse brukerne som besøker siden fikk vite om deg. Er det gjennom sosiale medier, en lenke, via søkemotorene eller at kunden besøkte nettstedet via en direkte lenke.

Gruppering av trafikkrapport kan du finne via:

Acquisition > All Traffic > Channels. /

Oversikt  > All trafikk > Kanaler.

organic-search-channel-google-analytics

Fra eksempel bildet over, Velger man deretter Organic Search som betyr søk/reklame via søkemotor. Her vil du få grafiske detaljer over trafikken om et spesifikt område.

organic-search-detailed-google-analytics

2. Identifisere trege opplastning på nettsidene

Dette er oftest oversett av mange men også veldig viktig å ha i bakhodet, les artikkelen how slow loading pages affect the user experience, hvor raskt en side lastes opp har nok en viss betydning på hvor høyt ditt nettsted blir rangert ved et søk.

For å måle nettstedhastighet går du inn slik:  Behavior > Site Speed > Page Timings. / Atferd > Nettstedhastighet > Side Timing.

page-load-times-google-analytics

Rapporten i eksemplet over viser gjennomsnittlig opplastningstid for nettstedet og antall prosent av brukere som forlater spesifikt hvilket side på nettstedet. Noe som gir oss et oversikt over hvilket side som trenger forbedringer.

3. Personlig dashbord / Mitt oversiktplanel

 

Det aller kjekkeste er å tilpasse data man ønsker å vite om under eget dashbord/oversiktpanel. Noe som kan konfigueres og tilpasses på Google Analytics øverst på siden. Under hvert vindu eller fane, kan du endre disse modulene og tilpasse panelet akkurat slikt som du ønsker.

seo-dashboard-google-analyticsI

total-organic-visits-google-analytics

Eksempel av faner du kan legge til:

  • Tidslinje over alle besøkerne
  • Nye brukere
  • Økter, brukernes eller besøkendes geografisk beliggenhet gitt i kart og andel
  • Mest brukte søkeord

 

Svakheter eller Vanskeligheter med verktøyet

Selv om dette er et veldig grei oppsett for de som er kjent med dette teknisk, kan dette være noe utfordrende for de uten grunnleggende kunnskap om webutvikling for å komme i gang. De fleste bedrifter velger ofte å overlate denne delen av jobben til profesjonelle av flere årsaker, det ene er at det kreves en del tid og erfaringer for at nettstedet er satt opp riktig slik at Google Analytics representerer verdifulle data som er nettopp nyttig til din bedrift. Ellers blir dette et tidskrevende ressurs som kan ende opp å koste penger uten at den gir noe nytteverdi, bedriftslederne ønsker trossalt å hente ut mest mulig nyttig informasjon på kortest mulig tid.

One thought on “What you can acheive with Google Analytics

Leave a comment