Hvordan hente ressurser om måling i sosiale medier

EN INTRODUKSJON OM FORSKJELLER MELLOM SØKEMOTOR OG SOSIALE MEDIER I PLN

Informasjonsflyten på nettsamfunnet i dag er såpass stor at det er umulig for oss å lese alle relevante eller urelevante artikler. Det er her vi er nødt til å bruke metoder for å filtrere bort informasjon som er irrelevant i forhold til informasjonssøket vårt. Nemlig kan bruken av sosiale medier hjelpe oss til å løse dette problemet.

Hvorfor lønner det seg å bruke eget PLN til læring og ikke via søkemotorene som Google og Yahoo? Årsaken er mange, det ene er at informasjonssøket er mer relevant om du bruker sosiale medier til ressurssøking.

Hvorfor er vi ganske sikker på at søkene fra LinkedIn eller Twitter er mer relevant da? På disse stedene der mennesker har valgt å legge ut relevante innlegg, antageligvis har et strategi bak sine handlinger. Enten det er nettverksbygging, PLN, markedsføring eller annet salgsmål.

Disse formåler er knyttet opp til enkelte sine strategi, men hovedsakelig at de er nødt til å opptre profesjonelle når slike innlegger er knyttet mot enkelt personer. Samtidig er de antageligvis mer troverdige enn ressurser som man finner via et søkeord gjennom søkemotorene, da det ene er at vi risikere til å bruke ekstra tid på urelevante lenker eller artikler. Mens det andre er at det er lite filtrering dermed er terskelen for å finne urelevante informasjoner mye større via søkemotorene enn gjennom sosiale medier.

 

BRUK AV TWITTER SOM RESEARCH 

Twitter er et av verdens største innen nettverksbygging.

Noe som er veldig betydelig på hvilke troverdi disse innleggene er, avhengig av hvor mange personer som følger nettopp denne personen vi leser disse innleggene av, selv om enkelte av dem kan være veldig markedsføring rettet. Men oftest finner vi massevis av lærenyttige artikler og innlegg hvor disse profesjonelle deler siner meninger og erfaringer med andre mennesker.

Twitter Reserach 2

Twitter Reserach

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Eksempelvis se bildet under, den er hentet direkte fra et innlegg på en lenke som er blitt delt og anbefalt av andre på Twitter.

Lenke til nettstedet her: Hvordan kan en måle bedriftens innvirkninger i sosiale medier. 

 

BRUK AV LINKEDIN SOM RESEARCH 

Jeg synes LinkedIn var meget kjekt verktøy til å utvide sin PLN (Personal Learning Network) på. Her finner du mange relevante artikler eller innlegg som er veldig lærerikt. For meg falte valget av LinkedIn foran Twitter da jeg mener at LinkedIn er en kanal der alle profesjonelle ønsker å være synlige ovenfor andre aktører.

LinkedIn  LinkedIn 2 

Eksempel på 3 nyttige artikler som jeg fant, nummerert fra 1 til 3. 

Lenke til artikkel/innlegg nr.1,  her:

Top Social Media Metrics for Measuring your Social Media Efforts

Lenke til artikkel/innlegg nr.2,  her:

Measuring social media ROI: Facebook and Twitter analytics explained

Lenke til artikkel/innlegg nr.3,  her:

Measuring The Impact Of Social Media On Your Business

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s