Virksomheters generell bruk av måleverktøy i sosiale medier

Det finnes ingen 100% fasit over hva som er viktig å måle nettopp for din bedrift, da alle har sine retninger og mål. Men som generelt finnes det retningslinjer som er viktig å ta betrakning på når man legger opp et strategisk valg ovenfor hva som skal måles og hvorfor. Måleverktøy er et støtte for oss som ønsker å finne ut om investeringsområdet i sosiale medier er et suksess eller ikke. Disse målingene må betraktes med bedriftens mål i sosiale medier. Vi bør dessuten ta hensyn til bedriftens strategi i sosiale medier som grunnleggende utgangspunkt når vi bestemmer hva som ønskes å måle under hvilke platformer.  Begrunnelse om hvorfor bedrifter bør å ha et strategi kan du lese mer om her.

Gjennom måling kommer også kostnader, vi kan derfor ikke opptar oss kun på antall likes og antall følgere i sosiale medier uten å ta hensyn til ROI(Return on Investment). Gjennom ROI kan vi måle om investeringen er positiv og om investeringen er noe bedriften kan tjene penger på videre i et lengre perspektiv. For at vi kan nå dette målet må vi bruke verktøy, eksempelvis er verktøy som Hootsuite som er et komplett sosiale medier administrerende grensesnitt som har innebygde funksjoner i målinger og samhandlings funksjoner. Twitter og Facebook har egne innebygde verktøyer for målinger, og Google Analytics kan du lese mer om her.

Hva måler vi?

Volum

Her mener vi størrelsen på antall mennesker som snakker nettopp om din bedrift eller merkevarene dine, både positive og negative omtaler som brukere har delt med andre om i sosiale medier. Denne type målinger sjekker om antall innlegg som folk har skrevet og lagt ut under sine innlegg. Dersom volumet er høyere eller økende, jo større engasjement fra flere brukere får du igjengjeld.

Reach

Denne bør brukes i kombinasjon eller som et støtteapparat med andre målinger da denne alene forteller lite om relevanse. Andelen av Likes, deling eller innlegg ligger under denne kategori for måling. Hensikten er at den måler aktivitene rundt samtalene i sosiale medier, det betyr for oss som måler kan til enhver tid kontrollere kvaliteten på innleggene som er lagt ut.

Engasjement

Å måle publikums engasjement på dine innlegg kan du få svar på hvordan brukere deltar i samtalene og hvordan de sprer disse meldingene videre, gjennom delinger eller mention. Vi vil se faktiske tall og hvor mange innlegg når publikumet, samtidig gjennom denne type måling kan vi innhente oversikt over antall klikk, retweet, kommentarer osv. Antall innlegg og meldinger kan bidra til å øke engasjement trafikken avhengig av innhold.

Innflytelse

Ved å ha oversikt over hvem som snakker om bedriften eller om produktene dine og innhold kan dette gi oss en kort oversikt over resultatet på dine innlegg. Det finnes verktøy blant annet Klout Score som gir informasjon om hvor mye inflytelse en person har i sosiale medier. Gjennom å vite hvilke personer som har store innflytelser kan være et strategisk utgangspunkt for hvordan bedriften utforme sine innhold nettopp for denne type gruppen. Det er et bedre markedsføring enn å bruke tid på å nå så mange som mulig.

Sammenlign med andre konkurrenter i samme bransje

Det å sammenligne virksomheten selv med andre under samme bransje er et godt måling ovenfor å skaffe oversikt over hvilke ståsted du har, gjennom av å følge med på konkurrentene kan man dessuten lære av hverandre. Hvilke steder er konkurrenten bedre på? Hvordan kan vi forbedre oss?

 

Det er viktig at vi har oversikt over hva som engasjerer våre kunder / brukere mest, gjennom disse målingene vil disse verktøyene bistå virksomheten til forbedringer samtidig innhente verdifulle informasjon som grafiske lokasjoner, andelen av spredninger på brukere som besøker siden samt. om deres interesser, alder, yrke osv.

 

Mer om måling på Facebook og Twitter

Facebook Analytics / Insights

Eksempel på data du kan innhente fra Facebook Insights:

  • Antall innlegg innen en bestemt tidsperiode
  • Økning av Likes
  • Hisorikk over antall reach fra dine innlegg
  • Antall besøkende og innsjekking til siden din
  • Innleggsoversikt
  • Statistikk av dine følgere (Alder, interesser osv.)

Twitter Analytics

Twitter har også sin egen insights funksjon som alle Twitter medlemmer har aksess til, gå innpå https://analytics.twitter.com. Forutsetter at du er innlogget og du vil hente opp et dashbord som vil vise resultater på trafikken rundt dine tweets, følgere og profilen din.

Disse tjenestene er gratis å bruke, noe som er veldig kjekt å kunne om.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s