Virksomheter som har brent seg på sosiale medier

burnout-ethereal-mind

Det er ikke enkelt for selv store bedrifter å håntere alle sosiale meldingene med måte.

Et eksampel jeg fant var Tesco’s hestekjøtt skandalen fra 2013, der en represetant under den samme tidsperioden bestemte seg for å legge ut denne meldingen på Tesco’s Twitter kanal:

Tesco Tweet

It’s sleepy time so we’re off to hit the hay! See you at 8am for more #TescoTweets

— Tesco (@Tesco) January 17, 2013

 

Om du er interessert kan du lese om hestekjøtt skandalen her:

 

Det var som å sette ekstra fyr i ovnen på steder som allerede er lett brennbare fra før av. Resultatet var at mange reagerte kraftig på dette, og denne meldingen gikk helt utenfor kontroll og viral som tilslutt endte at kjeden måtte unnskylde seg offentlig på dette.

HVORDAN KUNNE MAN HA UNNGÅTT DETTE?

Førsteregelen på sosiale medier er at alle henvendelser skal behandles med måte, forståelig at dette kan høres ut som et liten morsom vits for enkelte men for de aller fleste er dette ikke noe norsomt. Særlig i dette tilfellet her så burde man å ha unngått å bruke lignende metaforer som forbinder det som er omtalt negativt for bedriften. Det som er allerede negativt bør ligge i sin bunke, en vits kommer nok ikke til å høres bedre ut av denne situasjonen.

Her tenker jeg at den som satt bak og skrev denne meldingen hadde ikke skilt denne situasjonen, med å være profesjonelt og representere en virksomhet samtidig nøytral og ikke for personlig. I denne sammenhengen ble denne personen ansett som uprofesjonelt. Dette gikk dessverre utover bedriftens omdømme på bekostning av en vits. Men på en annen side, effekten vil antageligvis sett bedre om de enten unnlot å skrive slike meldinger eller skrive om åpningstidene sine på en annen, men med mer profesjonelt og nøytral måte.

Eksempel:

“Tesco is now closed for tonight, please follow us at 8am for more #TescoTweets

 

Leave a comment