Forventningsfaktorer på bruk av sosiale medier

Troverdighet, Gjennomsiktighet, Åpenhet, Rask respons og Langsiktighet er blant de mest vanlige faktorene som vi finner oss igjen hos forretninger som benytter seg av sosiale medier.

Jeg har valgt å sammenligne disse to blogger om lesernes forventningsaktorer er blitt hensyntatt for disse bedriftene. Den ene bloggen er det nest største telefonselskap i Norge, NetCom. Den andre er fra et større internasjonalt selskap med opprinnelse i USA, Walmart og har rangering på topp 5 av beste blogg i verden.

logo_netcom-900x900walmart-logo-333x250

NetCom

Bloggen til NetCom er litt spesiell, den er utradisjonell på en interessant måte for å fange opp lesernes oppmerksomhet. Selve bloggen er inndelt i 2 enkle kategorier, “…Dingser og sånt!” og “…hverdagen din!”. Den ene kategorien er litt mer uformell, men begge kanaler har sitt hovedformål å gi tips og informasjon som enten er nyttige for dagens mobile brukere eller enten det er for nye, potensielle eller eksisterende kunder av NetCom.

Den andre kategorien under “…hverdagen din!” omhandler mer teknisk og om hvordan NetCom påvirker mobilhverdagen vår innen dekning, mobildata hastighet rundt hele landet osv.

Formålet er tydelig i denne bloggen, den viser åpenhet, troverdighet og et varemerke som bygges gjennom tester og statistikker. Vi ser gjennomsiktigheten da kommentarene er åpent og lett tilgjengelig for alle som har en Facebook konto.

NetCom har vært her i mange år og har vokst enormt de siste årene. Langsiktigheten i bloggene er tilstede da man kan også innse forfattere i disse bloggene gir raske responser.

Eksempler her:

Innlegg: Hvem har det raskeste nettet i Norge?

Rogaland får 4G i 12 nye kommuner

WALMART

Walmart bygger på en helt annen type varemerke har forsåvidt veldig like faktorer og formål slik som NetCom etter min mening. Selv om hovedfokuset er om mat, familie og teknologi er faktorene på bruk av sosiale medier tilstede. Walmart er et kjent varemerke for handel i USA, og den har klart å skape en langsiktig varemerkebygging gjennom å dele sine kunnskaper innenfor sitt fagfelt med andre som leser disse innleggene.

Selve bloggen har en god variasjon av ulike temaer, men ikke alt som er tatt opp synes jeg er interessante da den ikke inngår like mye lokalt slik som NetCom er tilstede i Norge.

Eksempel på et innlegg rettet mot barn og familie som jeg synes var bra:

Filling Stomachs, and Fueling Minds

Gjennomsiktigheten er nok ikke tilstede her av synes jeg, nettstedet er bygget opp med meget lange innlegger der kommentarer ikke blir som en selvfølge. Bloggens formål ble brukt mer som et informasjon formål for å oppnå økt populæritet. Likevel kan jeg si at åpenheten ligger der men da innleggene er lange og tunge blir kommentarene i bloggen som regel utelatt, jeg så isåfall veldig få eller ingen kommentarer på de fleste innleggene.

Men er dette riktig måte å profilere seg på? Jeg kan forstå at mange internasjonale, større selskaper ikke ønsker å bruker mye penger på å vedlikeholde slikt, da de er såpass populære allerede og det kan bli mye styr med masse kommentarer som ikke svares eller blir besvart. Når gjennomsiktigheten ikke er tilstede hva kan vi si om troverdigheten til disse innleggene? Kan vi gå ut ifra å si at de forteller det meste sant siden Walmart er et stort varemerke innenfor handel og som mange er interessert i.

Konklusjoner

Etter å ha sammenlighet disse meget ulike selskaper, og deres sine blogger fikk jeg et veldig interessant teori og utbytte av læringen på bruk av sosiale medier. Jeg ser for meg at disse ulike forretningsfaktorer utfyller på en måte hverandre og kan falle sammen dersom en eller flere ikke er tilstede for hverandre. Som eksempel føler jeg at det virker slik etter å ha sett Walmart sin blogg i sammenligning med disse faktorene.

Jeg tenker dessuten at alle selskaper har sine egne retningslinjer som er satt for bruk av sosiale medier, både på jobb og privat for involverte til å følge. Restriksjoner fra forretningen former en viktig rolle på hvordan de oppfattes på nettsamfundet.

Kilde:

Forventningsfaktorer – “Forretningsmessig bruk av sosiale medier” av Thor O. Olsen.

4 thoughts on “Forventningsfaktorer på bruk av sosiale medier

Leave a comment